Gordonki - Warszawa

Umuzykalnianie w rozwoju poznawczym

Świat dźwięków, odgłosów oraz swoista muzyka dnia codziennego towarzyszy naszym dzieciom od momentu wykształcenia się ich słuchu. Jeszcze przed narodzeniem słuchały muzyki swojego otoczenia. Uczyły się rytmu serca swoich mam, szumu otaczających je wód płodowych, rozpoznawania głosów dochodzących z zewnątrz. Adaptacja i synteza tych bodźców jest niezbędna do poprawnego rozwoju. Dlatego warto umuzykalniać dzieci od najmłodszych lat. Umuzykalniać – czyli rozumieć świat dźwięków.

Umuzykalnianie dzieci to proces rozwijania i rozbudzania ich zdolności muzycznych oraz pozytywnego stosunku do muzyki. Istnieje wiele różnych metod umuzykalniania dzieci, które mogą być stosowane przez rodziców, nauczycieli lub specjalistów, aby poprzez muzykę rozwijać dziecięcą kreatywność, ciekawość, a także pobudzać rozwój sensoryczny. Jednak tylko GORDONKI uczą rozumieć muzykę.

Dlaczego warto wybrać Gordonki?

Rozwój senso-motoryczny

Celem umuzykalniania jest nie tylko uwrażliwienie na dźwięki i muzykę, ale również zwiększenie płynności mowy oraz poprawa dykcji maluchów, ich poczucia rytmu, koordynacji ruchowej oraz pamięci. Metoda Gordonowska dla najmłodszych, to nie tylko obcowanie z dźwiękiem. To także zabawy sensoryczne tworzone w oparciu o rytm i intonację, co ma bardzo pozytywny wpływ na rozwój ogólnej motoryki.

Kształtowanie interakcji społecznych

Gordonki mają pozytywny wpływ na tworzenie więzi z własnym ciałem, orientację w przestrzeni oraz kształtowanie relacji z opiekunem przez poczucie bliskości i zaufania. Dzieci eksplorują świat doznań słuchowych, dotykowych i ruchowych w asyście swojego opiekuna. Dążą do wspólnego przeżywania różnych emocji, co wpływa na zacieśnianie się więzi i pozytywne wzorce przywiązania.

Kształtowanie postaw

Metoda Gordonowska zakłada swobodną i spontaniczną eksplorację. Rozbudza to ciekawość świata i pozwala odważnie go badać na różnorodne sposoby. Całkowicie przyjazna przestrzeń oraz brak dyrektywnych metod, pozwalają podążać za zainteresowaniem maluszka i dostarczać mu bodźce, które zachęcają go do własnej ekspresji.

Czym są Gordonki?

Gordonki to potoczna nazwa zajęć opartych na edukacji muzycznej stworzonej przez profesora Edwina E. Gordona. Istotne jest, że Gordonki nie są nauką gry czy śpiewu, ale nauką rozumienia samych dźwięków w sposób specyficzny i właściwy dla każdego człowieka. Teoria uwzględnia koncepcje rozróżniania, uczenia się i wnioskowania w zakresie wzorców tonalnych, rytmicznych i harmonicznych.

Edwin E. Gordon był amerykańskim psychologiem i muzykologiem, który całe swoje życie poświęcił badaniom nad edukacją muzyczną, zwłaszcza w kontekście dzieci i młodzieży, tworząc teorię uczenia się muzyki zwaną MLT. System Gordonowski – a w tym Gordonki, wyróżnia wiele rzeczy na tle klasycznych metod nauki muzyki. Otóż profesor Gordon, nie chciał uczyć grać na instrumentach czy śpiewać. Jego zdaniem dużo ważniejszą umiejętnością rozwojową dla człowieka było zrozumienie muzyki, a nie jej odtwarzanie. Wprowadził więc do użytku termin "audiacja". Gordon uważał, że zrozumienie muzyki i umiejętność grania na instrumencie zaczyna się od rozumienia dźwięków wewnętrznie, nawet zanim zaczniemy je wydobywać na zewnętrznych instrumentach. "Audiacja" oznacza właśnie wewnętrzne słyszenie i rozumienie muzyki w naszych umysłach. Teoria Gordona podkreśla, że dzieci przechodzą przez różne etapy rozwoju w zdolnościach muzycznych, a nauczanie powinno być dostosowane do ich poziomu rozumienia i umiejętności.

Metoda uczenia się muzyki profesora Edwina E. Gordona znalazła zastosowanie w wielu szkołach i programach edukacyjnych na całym świecie. Jej celem jest rozwijanie słuchu muzycznego, wrażliwości na dźwięki i zdolności wykonawczych u dzieci oraz uczynienie procesu nauki muzyki bardziej efektywnym i satysfakcjonującym.

Zdjęcie raczkującego dziecka uderzającego dłońmi w kolorowe organki.

Gordonki w Senso Senso

W Senso Senso kładziemy nacisk na stworzenie bogatego środowiska muzycznego, w którym dzieci mogą obcować z różnego rodzaju dźwiękami, rytmami i melodiami, co pomaga wzbogacić ich słuch muzyczny. Nasi certyfikowani terapeuci podczas zajęć wykorzystują bogactwo instrumentów diatonicznych oraz etnicznych, a także śpiewanie, klaskanie, wykonywanie prostych ruchów w rytm muzyki oraz różnorodne rekwizyty, które pozwalają zainteresować dzieci i skupić im się na doświadczaniu muzyki w jej pełnym zakresie. W Senso Senso mocno akcentujemy, że nauka muzyki powinna być przyjemna i angażująca, co może być osiągnięte poprzez różnorodne gry i zabawy muzyczne, które kreatywnie wspierają zaangażowanie naszych najmłodszych uczestników.

Zajęcia umuzykalniające są przeznaczone dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat.

Zajęcia trwają 45 minut.

Prowadzący – Magda Koman - Szymanik

Zajęcia w Senso Senso odbywają się na przestrzennej (50m2) klimatyzowanej sali, wyposażonej w ogrzewanie podłogowe, aby zapewnić pełen komfort naszym uczestnikom. Sala jest całkowicie bezpieczna dla najmłodszych, poprzez zastosowanie wysokiej klasy materiałów w postaci antypoślizgowej podłogi winylowej, luster akrylowych oraz siedzisk i dywanów z tworzyw bezpiecznych dla dzieci. W Senso Senso wierzymy, że przestrzeń ma wspierać rozwój, dlatego duży nacisk kładziemy na estetykę wszystkich pomieszczeń. Stonowane kolory, wyciszenie poszczególnych przestrzeni oraz zastosowanie naturalnych materiałów pozwala się zrelaksować i chroni przed nadmiarem bodźców.

Zdjęcie trójki małych dzieci bawiących się instrumentami na dywanie. Jedna z dziewczynek macha dzwoneczkami, druga dmucha w ustną harmonijkę, a chłopiec uderza dzwoneczkiem w kolorowe organki, wokół których siedzą.

Poznaj centrum Senso Senso w Warszawie

Wszystko - Galeria

Nasi specjaliści

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

Masz pytanie? Napisz do nas!

Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania, skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.