Diagnoza gotowości szkolnej
Diagnoza gotowości szkolnej to proces oceny, który ma na celu określenie, czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Proces ten dotyczy przede wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym, zazwyczaj w ostatnim roku przed planowanym rozpoczęciem edukacji szkolnej. Diagnoza ta pomaga w zidentyfikowaniu obszarów, w których dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia, a także w wyrównywaniu ewentualnych różnic rozwojowych między dziećmi. Obejmuje ocenę umiejętności, kompetencji oraz gotowości emocjonalnej i społecznej dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Czas trwania: 2 - 4 spotkania x 50 minut
Cena: 790 zł
Jak wyglądają zapisy: Zapisu można dokonać poprzez kontakt z recepcją; telefonicznie 535 799 506 lub mailowo kontakt@sensosenso.pl
Diagnozę gotowości szkolnej zawsze poprzedza konsultacja pedagogiczna
Jak wyglada proces diagnozy gotowości szkolnej w Senso Senso
Diagnostykę rozpoczynamy zawsze od wizyty konsultacyjnej na której omawiamy zakres i proces diagnostyczny.
Konsultacja pedagogiczna trwa 50 minut. Na pierwsze spotkanie z pedagogiem zapraszani są sami rodzice, celem zebrania wywiadu terapeutycznego dotyczącego potrzeb dziecka, jego dotychczasowego funkcjonowania oraz rozwoju.
Kolejnym etapem są spotkania z samym dzieckiem celem obserwacji pedagogicznej oraz wykonanie testów gotowości szkolnej z zastosowaniem wystandaryzowanej baterii testowej KOGS - Karty oceny gotowości szkolnej.
W zależności od potrzeb pacjenta spotkań może być miedzy 2 a 4, każe po 50 minut.
Dlaczego gotowość szkolna jest ważna?
Gotowość szkolna jest kluczowa, ponieważ wpływa na sposób, w jaki dziecko radzi sobie w szkole na samym starcie edukacji. Dzieci, które są dobrze przygotowane do podjęcia nauki, zwykle lepiej adaptują się do środowiska szkolnego, mają lepsze wyniki w nauce i wykazują większą motywację do uczenia się. W przeciwnym razie, dzieci niedojrzałe szkolnie mogą napotkać na trudności, które wpłyną negatywnie na ich postępy w nauce, samopoczucie emocjonalne oraz relacje z rówieśnikami i nauczycielami.
Główne cele diagnozy gotowości szkolnej:
- Zidentyfikować poziom rozwoju dziecka w różnych obszarach, takich jak zdolności poznawcze, motoryka, zdolności językowe, umiejętności społeczne i emocjonalne.
- Wykryć ewentualne trudności lub opóźnienia rozwojowe, które mogą wpływać na proces uczenia się.
- Dostosować program nauczania i metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka.
- Podjęcie decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego.
Przedstawienie wyników diagnozy gotowości szkolnej w szkole ma na celu zapewnienie, że nauczyciele będą świadomi potrzeb i poziomu rozwoju każdego dziecka. Umożliwia to lepsze przygotowanie do indywidualnego podejścia i dostosowanie metod nauczania, tak aby wspierać dziecko w początkowej fazie edukacji szkolnej.
Kiedy należy przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej?
Zaleca się przebadać wszystkie dzieci zbliżające się do wieku szkolnego, szczególnie te, które wykazują ewentualne trudności w przystosowaniu się do wymogów szkolnych lub mają problemy z rozwojem w pewnych obszarach.
Szczególną uwagę należy zwrócić na:
- Zdolności komunikacyjne i językowe.
- Gotowość emocjonalną i społeczną do funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Umiejętności przedszkolne, takie jak rysowanie, liczenie, rozpoznawanie liter.
- Koordynację motoryczną.
- Zainteresowanie nauką i motywację do poznawania nowych rzeczy.
Terminy przeprowadzania diagnozy gotowości szkolnej:
- Diagnoza jesienna powinna być przeprowadzana na początku roku szkolnego (wrzesień - październik), w którym dziecko rozpoczyna realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Jej celem jest rozpoznanie ewentualnych problemów dziecka oraz udzielenie mu pomocy edukacyjno-terapeutycznej w trakcie bieżącej pracy w przedszkolu.
- Diagnoza wiosenna powinna być przeprowadzana pod koniec roku szkolnego (kwiecień), w którym dziecko realizuje roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Jej celem jest zgromadzenie materiałów, na podstawie których nauczyciele przygotują diagnozę gotowości szkolnej.
Poznaj naszych terapeutów
Dysponujemy:
- zapleczem praktycznej wiedzy specjalistów różnych dziedzin pedagogiczno-psychologicznych
- wieloma technikami terapeutycznymi, które zawsze dobieramy indywidualnie do Państwa potrzeb
- przytulną przestrzenią do pracy gdzie pacjenci czują się swobodnie i komfortowo
- zajęciami indywidualnymi, treningami oraz warsztatami, które korzystnie wspierają Państwa indywidualną pracę
Nadrzędnym celem terapii pedagogicznej jest skupienie się na rozpoznaniu i rozwiązaniu konkretnych problemów edukacyjnych, społecznych, emocjonalnych czy behawioralnych. Pomaga również w rozwijaniu umiejętności, strategii i narzędzi do radzenia sobie z różnymi trudnościami.
Poznaj centrum Senso Senso w Warszawie
Masz pytanie? Napisz do nas!
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania, skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.