Logorytmika - Warszawa

Wsparcie terapii logopedycznej zabawą

Logorytmika to zajęcia z zakresu korekcji mowy i zaburzeń słuchu. Polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką. Metoda obejmuje ćwiczenia muzyczno-ruchowe i słowno-ruchowe, a wiodącą w nich rolę odgrywa rytm.

Zaletą zajęć logorytmicznych jest usprawnienie mowy poprzez powtarzanie krótkich, rytmicznych form i wprowadzenie elementu zabawy grupowej do ćwiczeń, co pozwala zamienić żmudną terapię w ekscytującą zabawę rozwojową. W logorytmice stosuje się przede wszystkim aktywizujące ciało oraz mózg elementy gimnastyczne przy akompaniamencie muzycznym, co bardzo wspomaga terapię logopedyczną, a także znacząco pomaga w utrwalaniu jej efektów.

Zajęcia rozwijające oparte na połączeniu logopedii i rytmiki dają bardzo dobre efekty nie tylko u dzieci, lecz również w starszych grupach wiekowych.

Widok sali zajęciowej: siedzące w kółeczku dzieci grają na bębenkach, grzechotkach i dzwonkach.

Dlaczego warto wybrać Logorytmikę?

Radość jako motywator rozwoju

Głównym zadaniem zajęć logorytmicznych jest poprawa jakości mowy. Jest to wsparcie indywidualnej terapii logopedycznej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe. W trakcie zabawy wyzwala się radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju. Uczestnicy nie tylko powtarzają ćwiczenia logopedyczne, ale z czasem kreują własne pomysły na doskonalenie nabywanych umiejętności. Dzięki rytmicznym ćwiczeniom, opartym na prostych taktach i ruchach, terapię można z łatwością kontynuować także poza zajęciami, co znacząco przyspiesza proces terapeutyczny. Poprzez atrakcyjną dla dzieci formę ćwiczeń i ruchu w oparciu o muzykę, terapia staje się przyjemnością, którą dziecko samo chce kontynuować.

Wieloaspektowe wspieranie rozwoju

Głównym założeniem logorytmiki jest wsparcie płynności mowy. Jednak zajęcia mają dobroczynny wpływ na więcej aspektów funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Poza poprawą płynności mowy dostarczają też bodźców do rozwoju świadomości własnego ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej, czy płynności samego ruchu. 

Terapia logorytmiczna wpływa na:

  • poprawę słuchową i ruchową dzieci z zaburzeniami mowy
  • poprawia czas reakcji na bodźce dźwiękowe, wzrokowe lub ruchowe
  • rozwija umiejętności sprawnego wykonania ruchów z zakresu motoryki dużej i małej
  • wspiera umiejętności odwzorowywania, naśladowania oraz zabaw opartych na wyobraźni
  • rozwija świadomość ciała i sprawczości
  • uwrażliwia na elementy prozodyczne mowy
  • wzbogaca słownik bierny i czynny
  • stymuluje myślenie przyczynowo-skutkowe.

Ponadto, ćwiczenia logorytmiczne mogą służyć usprawnianiu oddechu, wykształceniu prawidłowej fonacji i artykulacji, usprawnianiu narządów mowy, kształtowaniu słuchu fonematycznego, kształtowaniu pamięci muzycznej i ćwiczeniu koncentracji uwagi.

Od komunikacji do relacji

Logorytmika, poza doskonaleniem płynności mowy i dykcji bardzo korzystnie wpływa na poprawę samej komunikacji. Dzieci podczas zajęć w grupie mają możliwość ćwiczenia nowo zdobytych umiejętności nie tylko z terapeutą, ale także miedzy sobą. Terapia grupowa wspiera poczucie przynależności oraz umiejętność zawierania relacji, co jest bardzo ważne dla samooceny dzieci mierzących się z różnego rodzaju trudnościami komunikacyjnymi.

Czym jest logorytmika?

Najprościej mówiąc, jest to połączenie technik logopedycznych z rytmiką i ruchem. W XX wieku praktycy logopedii tacy jak Emil Jaques Dalcroze zauważyli, że rytmizowanie mowy, znacząco poprawia jej płynność. Rytmiczne powtarzanie słów, i dążenie do harmonizowania mózgu i ciała w ruchu ma ogromną wartość terapeutyczną i znacząco przyspiesza rozwój mowy i komunikacji w ogóle.

Prace nad logorytmiką w późniejszym czasie kontynuował Carl Orff, który połączył zabawy ruchowe z rytmizowanym mówieniem i śpiewem, a także grą na instrumentach muzycznych.

Tak powstała zupełnie nowa metoda terapii logopedycznej - LOGORYTMIKA.

Na zajęciach stosowane są ćwiczenia integrujące grupę, ruchowe, słuchowo-ruchowe, a także ćwiczenia uwrażliwiające na zmianę akcentu, tempa, wysokości, natężenia i barwy dźwięku. Dużą uwagę skupia się na ćwiczeniach słuchowo-ruchowo-słownych oraz ćwiczeniach relaksacyjnych, co jest bardzo istotne w pokonywaniu różnych barier komunikacyjnych.

Grupka kilkuletnich dzieci śmieje się i pokazuje palcami swoje noski, naśladując terapeutkę.

Logorytmika w Senso Senso

Logorytmika w Senso Senso to przede wszystkim zajęcia grupowe o wartości terapeutycznej. Jednocześnie, nasi podopieczni doskonale się bawią, ponieważ ćwiczenia logopedyczne wspieramy ciekawymi zabawami, które angażują nie tylko aparat mowy, ale także słuch, zmysł równowagi oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Dzięki zastosowaniu muzycznych zabaw logopedycznych, dzieci, zarówno te młodsze, jak i starsze, dużo chętniej ćwiczą mowę i przełamują swoje trudności. Logorytmika w Senso Senso to zawsze indywidualnie przygotowany scenariusz zajęć, w oparciu o potrzeby i możliwości uczestników grupy.

Zajęcia są bardzo zróżnicowane tematycznie, aby ciągłe doskonalenie umiejętności było zawsze czymś nowym i ciekawym. Nasi terapeuci zajęć logarytmicznych, to przede wszystkim długoletni praktycy logopedii, podchodzący bardzo kreatywnie do pracy ze swoimi małymi podopiecznymi.

Zajęcia trwają 45 minut.

Prowadzący - Marta Zdyb / Jagoda Masłoń / Dominika Mielczarek

Zajęcia w Senso Senso odbywają się na przestrzennej (50m2), klimatyzowanej sali, wyposażonej w ogrzewanie podłogowe, aby zapewnić pełen komfort naszym uczestnikom. Sala jest całkowicie bezpieczna dla najmłodszych, poprzez zastosowanie wysokiej klasy materiałów w postaci antypoślizgowej podłogi winylowej, luster akrylowych oraz siedzisk i dywanów z tworzyw bezpiecznych dla dzieci. W Senso Senso wierzymy, że przestrzeń ma wspierać rozwój, dlatego duży nacisk kładziemy na estetykę wszystkich pomieszczeń. Stonowane kolory, wyciszenie poszczególnych przestrzeni oraz zastosowanie naturalnych materiałów pozwala się zrelaksować i chroni przed nadmiarem bodźców.

Dwoje dzieci siedzi przy stoliku z terapeutką, każda osoba gra na instrumencie, a jedno z dzieci śpiewa. Używają tamburynu i drewnianych pałeczek, a na stoliku leżą też dzwonki i marakasy.

Poznaj centrum Senso Senso w Warszawie

Wszystko - Galeria

Nasi specjaliści

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

dr Anna Kowalska

Lekarz Logopeda

Przez dysleksję rozwojową rozumie się zespół zaburzeń w nauce czytania i pisania. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie. Mają charakter rozwojowy, co oznacza, że towarzyszą dziecku przez cały proces rozwoju.

Masz pytanie? Napisz do nas!

Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania, skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.